2009. május 7., csütörtök

Fenyőmagos tartelett


Tartelett formában sütiket sütni fantasztikus, az ember igazán egy profi cukrásznak érzi magát tőle. Azért is jó még, mert nem kell utána a szeleteléssel, meg a kiszáradással törődni, mindenki kap egy tortácskát, és azzal el van intézve. Meg aztán, ha összeállítottuk a szükséges alaptésztát, ami legtöbbször omlós tészta, akkor különbözőképpen tölthetjük meg őket kedvünk és a tortácskák majdani fogyasztóinak ízlése szerint. Én most különálló kis formákat használtam, de már láttam olyat is, mint a muffinforma, csak tartelett alakú mélyedésekkel.
És persze honnan máshonnan lenne a gondolatébresztő recept, mint a Tartelettről.

Csajos összejövetelre tea mellé, vagy a vasárnap délutáni kakaó mellé filmbeillően romantikus!


Hozzávalók (kb 6 tartelett formához):

az omlós tésztához: 20 deka liszt, 7 deka porcukor, 12 deka hideg vaj darabkákra vágva, 1 tojássárgája, 1 csipet só

a töltelékhez: 15 deka fenyőmag, 2 tojás, 8 deka olvasztott vaj, 10 deka cukor, 10 deka méz, 2 tk vanília kivonat/aroma/komplett


A tészta összeállítása egy pillanat, és nem is szabad tovább tartania annál, ugyanis az omlós tészta titka, hogy a hozzávalóknak nem szabad felmelegedniük. Így aztán a lehető legkevesebbet szabad a kezünkkel érintkeznie. Egy tálban összekeverjük a lisztet, a cukrot, a sót, a hideg vajdarabkákkal, majd hozzáadjuk a tojássárgákat is, és addig gyúrjuk csak, míg éppen, hogy összeáll. Ekkor nejlonzacskóba téve a hűtőbe tesszük kb fél órára. Innen kivéve lisztezett deszkán kb 3-5 mm vastagra nyújtjuk, kicsit nagyobb köröket szúrunk ki belőle, mint a tartelett formáink, és a tésztaköröket belehelyezzük a tortaformácskákba. Pite súlyokkal vagy szárított babbal/lencsével lesúlyozzuk a tésztát. (én még soha sem csináltam meg ezt a fázist, tudja valaki hol lehet pitesúlyt kapni?)
200 fokos sütőben 10-15 percig sütjük a tésztákat, miközben elkészítjük a tölteléket. Habverővel összekeverjük a töltelék összes hozzávalóját, KIVÉVE a fenyőmagokat.
Ha a tészta megsült, akkor szétosztjuk a tölteléket a tortácskák között, majd megszórjuk őket jó bőven a fenyőmaggal. Visszatoljuk a sütőbe még kb. 20 percre, amíg szép aranybarnák nem lesznek.

3 megjegyzés:

erős ildikó írta...

Csodaszép és finom! Rábeszélsz a végén ezekre a tartelettekre. Formám ugyanis van, csak lusta vagyok egyenként kivajazni, lisztezni a mélyedéseket, bár talán az omlóstésztához nem is lenne muszáj. Viszont annyira mutatós a végeredmény, akármit is teszünk bele. Könnyen kijön a formákból a süti? (Nekem hagyományos fémformám van, olyasmi, mint amit a Te képeden is látok.)

Lizi írta...

Pite súlyom nekem sincs, de a babos módszert már alkalmaztam.

Mignonok írta...

Szia Napmátka,

Én sütőpapírt raktam a formába.
nem annyira illeszkedik bele, de a tartelett alak megmarad, könnyen kijön a fomrából és még mosogatni sem kell...