2009. április 10., péntek

Nagypénteki tojásleves


Kiskorunkban mindig kikészülés jellemezte a nagypénteki ebédeket. Ilyenkor ugyanis nemhogy húst, de még olajban kisütött dolgokat sem szabad enni, már annak persze, aki a római katolikus vallás tradícióit követi. Nálunk – már sokszor meséltem róla – a Nagyi irányította a konyhai ügyeket, így természetesen ő tartatta be minden tőle telhető szigorúsággal a nagypénteki böjtöt is, melynek főszereplője (tulajdonképpen egyetlen fogása) a savanyú tojásleves volt. Lehetett még esetleg másodikként mákos tésztát választani, de viszolygásomat az édes tésztákkal szemben itt már leírtam, és ez azóta sem változott.

Hát mit mondjak erről a levesről? Utáltuk a húgommal mindketten, hosszú évekig összeszorított szájjal harcoltunk ellene, egy falatot sem voltam hajlandó megkóstolni belőle. Aztán idővel hozzászoktunk, aztán megszerettük, és most ott tartok, hogy idén először megfőztem én is. Mostanában kezdem magamban összegyűjteni azokat a családi szokásokat, tradíciókat, amiket majd a saját gyerekeimnél is szeretnék úgy csinálni, ahogy nálunk volt annak idején, és most jöttem rá, hogy a nagypénteki tojásleves is ezek közé tartozik :-)


Hozzávalók: 1 póréhagyma, 1 csapott evőkanál pirospaprika, 1 kávéskanál liszt, 2 dl tejföl, 2 dl tejszín, 6 tojás, 2 ek ecet, 4-5 babérlevél


Minimális olajon megpirítom a nagyon apróra vágott póréhagymát, rászórom a pirospaprikát, a lisztet, felengedem vízzel, jól megsózom. Kb. 10 perc múlva beleteszem a tejfölt és a tejszínt, összebotmixerezem és felforralom. ITT NAGYON VIGYÁZZUNK, mert különben ki fog futni. Szépen gyöngyöztettem, beleteszem a babérlevelet, majd beleütöm egyenként, különböző helyre a hat tojást. Főzöm további 10 percig, majd belekeverem a két evőkanál ecetet.

2 megjegyzés:

Ízbolygó írta...

Igen, ezek vicces dolgok, amikor az ember lánya "megbölcsül" és szépen lassan elkezdi értékelni azokat a dolgokat, amiket életének első pár évtizedében éppenséggel ki sem állhatott!:-)))

Mignonok írta...

hát igen. Most, hogy realizáltam, hogy a tojás levest is szeretem, el se tudom képzelni mi jöhet még :-))) Akkor fogok borzsasztóan meglepődni, ha gyerekkorom nagy ellenségét a gombócot is megszeretem :-))

...most gyorsan átgondoltam. Ez a veszély még nem fenyeget :-)